testosteron_1971516260.jpg

Testosteron

Testosteron wordt ook wel hét mannelijke hormoon genoemd. Maar ook vrouwen kunnen niet zonder. Het hormoon wordt geproduceerd in de ballen en in de bijnieren. Bij vrouwen geldt natuurlijk alleen het laatste. De hoeveelheid testosteron die een vrouw aanmaakt, ligt een stuk lager dan bij mannen. Het effect is wel vergelijkbaar, vrouwen hebben alleen niet zoveel nodig van het hormoon.

Testosteron wordt ook wel hét mannelijke hormoon genoemd. Maar ook vrouwen kunnen niet zonder. Het hormoon wordt geproduceerd in de ballen en in de bijnieren. Bij vrouwen geldt natuurlijk alleen het laatste. De hoeveelheid testosteron die een vrouw aanmaakt, ligt een stuk lager dan bij mannen. Het effect is wel vergelijkbaar, vrouwen hebben alleen niet zoveel nodig van het hormoon.

Vanaf de puberteit gaat testosteron een belangrijke rol spelen in het leven van een jongen. Het hormoon zorgt er namelijk voor dat hij secundaire geslachtskenmerken krijgt. We hebben het dan over baardgroei, lichaamsbeharing, aanmaak van zaadcellen, groei van botten, spieren en de ontwikkeling van je lul en ballen. Het hormoon zorgt er dus voor dat je een vent wordt.

In de sportwereld speelt testosteron ook een hoofdrol. Het hormoon verhoogt namelijk de sportprestaties. Zo slikken en spuiten sportschoolbinkies anabolen steroïden om een grotere spiermassa te krijgen. Anabolen is een synthetische vorm van testosteron. Deze vorm van testosteron staat ook op de Dopinglijst.

Je libido staat of 'hangt' met jouw testosteronspiegel. Het stimuleert namelijk jouw sexdrive. Naarmate je ouder wordt zal het testosterongehalte afnemen. Daardoor krijgen oudere mannen bijvoorbeeld minder zin in sex. Na je vijfentwintigste neemt de productie van testosteron in je ballen met 1 procent per jaar af. Ook bij vrouwen kan een tekort aan testosteron ervoor zorgen dat haar sexdrive afneemt of verdwijnt.

Sporten is goed voor je testosteron. Nou moet je niet gelijk een marathon willen gaan slenteren. Dat helpt niet. Het is beter om een paar keer in de week een korte krachttraining te doen. Een buikje is ook funest voor je testosteronspiegel. Hier kan je checken of je goed zit met je Body Mass Index. Oftewel ben je niet te zwaar voor lengte. Zit je nou boven de BMI 30 of onder de 20, dan is het oppassen geblazen! Dan kan je testosteronspiegel wel is in gevaar komen. Ook je state of mind heeft een belangrijke uitwerking op je testosteronpercentage in je lichaam. Zit je niet lekker in je vel dan produceren je ballen minder van het hormoon. Dus be happy, eet krachtvoer, sport af en toe en je zult neukend in je kist eindigen.

Heb jij de T-Factor?

Spuiten en Slikken

Over S&S

Hier vind je je dagelijkse dosis seks- en drugs info. Er wordt gespoten, onderzocht, geslikt, meegemaakt, getest en geneukt. In naam der wetenschap. En uit liefde voor jullie.

Zoeken

Heb je ons iets te melden? Iets liefs, iets geils, iets geks? Social ons! Kusje.